دانستنی‌های نوجوان | انرژی بازگشت‌پذیر چیست؟
  • کد مطالب: ۱۶۰۹۱۸
  • /
  • ۲۱ تير‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۵

دانستنی‌های نوجوان | انرژی بازگشت‌پذیر چیست؟

مانسا مندو (Maanasa Mendu) مخترع دستگاهی به نام هاروست (Harvest) است. هاروست یک دستگاه کم‌هزینه و قابل‌استفاده در سطح جهانی برای تولید انرژی بازگشت‌پذیر است.

ریحانه صادقی- مترجم- مانسا مندو (Maanasa Mendu) مخترع دستگاهی به نام هاروست (Harvest) است. هاروست یک دستگاه کم‌هزینه و قابل‌استفاده در سطح جهانی برای تولید انرژی بازگشت‌پذیر است.

این دستگاه تازه‌ترین اختراع مانساست که عمدتا از مواد بازیافتی و با هزینه‌ای کمتر از ۵ دلار ساخته شده است. این دستگاه قادر است پس از تنها ۳ ساعت «شارژ»، انرژی لازم برای روشن کردن یک چراغ ۱۵ وات LED را تولید کند.

اما شارژ این دستگاه به طور معمول و با برق انجام نمی‌شود! هاروست متشکل از تعدادی «برگ» گردآورنده انرژی است که در صورت خم شدن در اثر وزش باد یا بارش، یا حتی وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، شارژ الکتریکی تولید می‌کنند.

اختراع مانسا از اثر فشار برقی استفاده می‌کند، قابلیتی که مواد خاصی مثل کریستال‌های کوارتز دارند و در صورت قرار گرفتن در معرض فشار مکانیکی، شارژ الکتریکی تولید می‌کنند.

ایده ساخت این دستگاه در سفری که مانسا برای دیدن خانواده‌اش به هندوستان داشت و تجربه قطع هر روزه برق در آنجا، به ذهنش خطور کرد.

او هم‌چنین می‌دانست که بسیاری از خانواده‌ها از نفت چراغ برای روشنایی استفاده می‌کنند که ماده بسیار خطرناکی است. پس تصمیم به تغییر این موقعیت گرفت و در نهایت، هاروست را ساخت.


barronprize.org

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.